ارتباط بین افسردگی و عدم مصرف منظم داروهای دیابت نوع 2

 2 نوامبر 2016- یک تحقیق جدید نشان داد احتمال فراموش کردن مصرف داروهای دیابت در افرادی که علایمی از افسردگی در آنها مشاهده می شود، بیشتر است.

 در این مطالعه 104 مرد و زن مبتلا به دیابت نوع 2، در مطالعه‌ی بررسی "اثرات افسردگی بر افراد و درمانهای دیابت آنها" شرکت کردند.

 از این افراد در مورد هر گونه پریشانی و اضطرابی که در رابطه با بیماری دیابت خود تجربه می‌کنند، سوال شد و همچنین آزمایش هموگلوبین A1cاز این افراد برای بررسی نحوه‌ی مدیریت بیماری دیابت آنها انجام شد.

سپس محققان با شرکت کنندگان مصاحبه کرده و از آنها در مورد میزان مصرف منظم داروهای دیابت سوال کردند. براساس این داده ها مشخص گردید این افراد به طور متوسط در 76 درصد از زمانها داروهای خود را بطور منظم مصرف می کنند.

 بررسی اطلاعات گردآوری شده نشان داد تنها بیش از 46 درصد از افراد شرکت کننده پریشانی‌هایی را بر اثر بیماری دیابت خود تجربه کردند که از نظر بالینی قابل توجه است و 21 درصد از آنها دارای برخی ازعلایم افسردگی هستند. محققان می‌گویند تنها 5 درصد از افراد شرکت کننده دارای معیارهایی بودند که نشان دهنده‌ی اختلال افسردگی حاد بود.

 محققان مشاهده کردند مصرف داروها توسط افرادی با بیشترین علایم افسردگی نسبت به سایر افراد منظم نبوده، بطوریکه روزهای کمتری از داروهای خود استفاده می کردند.

نویسنده‌ی ارشد این تحقیق Jeffrey Gonzalezاز دانشگاه Yeshivaدر نیویورک می‌گوید: پریشانی‌های مرتبط با دیابت نشان‌دهنده‌ی واکنش‌های عاطفی و روانی به بار و استرس مرتبط با دیابت و مدیریت این بیماری است.

Gonzalezگفت: هنگامیکه ما از افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی حاد صحبت می‌کنیم به طورمعمول به علائم مشخصه‌ی این بیماری مانند خلق و خوی افسرده، از دست دادن علاقه، افکار منفی در مورد خود و آینده و غیره فکر می کنیم، اگر یک رابطه‌ی علی و معمولی وجود داشته باشد به احتمال زیاد یک چرخه‌ی معیوب شکل می گیرد که در آن افسردگی منجر به عدم پایبندی به درمان دیابت می شود که به نوبه‌ی خود سبب کنترل ضعیف بیماری و کاهش سلامت افراد می‌گردد که این حالت به افزایش استرس و وخیم تر شدن افسردگی فرد دامن می زند.

او گفت: زندگی با بیماری دیابت می‌تواند استرس زا باشد که به ناراحتی های عاطفی و گاهی افسردگی می‌انجامد، در زمان تشخیص باید اضطراب بیماران و منابع موجود برای مقابله با آن ارزیابی شود. بطور ایده آل ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، مدیریت داروهای دیابت را باید به عنوان یک فرایند مشارکتی تلقی کنند که به اهداف و نگرانی‌های بیماران حساس باشد. یافته‌های این تحقیق درمجله‌ی Diabetes Careمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/link-found-between-depression-and-missing-type-2-diabetes-medication-93547535.html